Řidičova noční můra. Nová SUV s oslňujícími LED světly

V posledních letech se začíná stávat standardem, že v moderních SUV naleznete LEDkové či laserové světlomety. Jenže svítí tyto světla tak, jak mají? Výrobci světel často uvádí, že auta vybavená takovými světlomety mají dosvit až stovky metrů. Často jsou tato vozidla vybavena automatickými dálkovými světly. Standardně to probíhá tak, že vůz pomocí kamer hlídá pozici auta proti vám či před vámi a podle toho postupně zhasíná část dálkových světel tak, aby řidič nebyl oslněn. To znamená, že těsně kolem onoho auta vytvoří temný prostor, kam dálková světla prostě nesvítí. Zbytek silnice a prostoru kolem ní je ale pořád nasvícen co nejlépe. Kromě toho se taková světla často natáčí podle toho, kde se nachází automobil, který je třeba odstínit. Jenže často se však můžeme setkat s tím, že nás takové auto dokáže oslnit. Jak je to možné?

2023 BMW X7 LCI Official Reveal! - Page 6 - XBimmers | X7

Dálková světla se vypínají s malou prodlevou

Důvodem, proč jste mohli být oslněni, může být ten, že některá vozidla svá automatická dálková světla vypínají se zpožděním a včas nerozpoznají protijedoucí vozidlo.

Zvedla se intenzita osvětlení

Dalším důvodem, proč si můžete připadat, že jste byli protijedoucím vozidlem právě oslněni, může být důvod, že intenzita osvětlení se za posledních třicet let značně zvedla. Zpočátku byla auta vybavena totiž klasickými halogenovými světlomety. Později se postupně začaly vyrábět  xenonové světlomety. A v neposlední řadě zmíněné LED světlomety, které mají intenzitu nejvyšší.

Vyšší posez SUV může přispívat k oslnění

Vzhledem k tomu, že SUV jsou často vyšší než klasické osobní vozy, a tím pádem mají světlomety posazené výše, tak z tohoto důvodu se vám může zdát, že vám jejich světla svítí přímo do očí.

Některá vozidla nemají automatické sklonění světel

Zatímco u xenonových světel je nutné, aby vozidla uměla automaticky vyrovnávat náklon automobilu způsobené jeho zatížením. Důvodem je  předcházet oslnění protijedoucích automobilů. Pro halogenové světlomety je ale povoleno manuálně náklon řídit. Celá problematika funguje tak, že senzory na nápravách vozu detekují naklonění a řídící jednotka tento náklon spočítá a porovnává s definovanou hodnotou vozidla. Následně zašle příkaz na polohovací motory, které zajistí správnou polohu světlometu. Jenže problém je, že některá vozidla dnes automatické naklápění nemají, ale mají pouze manuální. Tím pádem by řidiči měli svá světla ovládat sami, jenže to v drtivé většině případů nestává.

Špatná konstrukce světel

Dle německého autoklubu ADAC může být na vině typ zástavby světelného zdroje, a to konkrétně u vozidel, která mají projektorové LED světlomety. Ty totiž  vyzařují z malého zdroje intenzivní a velice jasné světlo. Nevyžadují ani mnoho místa, a tak umožňují zástavbu do menších a nižších světel, která působí atraktivněji. Takhle intenzivní zdroj světla může řada protijedoucích řidičů vnímat nepříjemně. Podle ADAC je daleko lepší řešení u vozidel s LED světlomety, které jsou tvořeny parabolickými reflektory, ze kterých se odráží světlo polovodičového zdroje. Pro oči je takové řešení příjemnější a snižuje míru oslnění. Odrážené světlo má pak větší výstupní plochu a jeho intenzita se lépe rozprostírá. Nehledě na to, že řidič při přímém pohledu do světlometu nekouká přímo na LED světelný zdroj, což se u projektorových světel říci nedá.

Renault Clio facelift revealed with LED headlights 

 

Seznam pužitých zdrojů:

https://www.novinky.cz/auto/clanek/svetlomety-led-matrix-v-akci-40064320

https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/led-xenon-dalkova-svetla-halogen-hynek-medricky-svetlo-oslneni-jas.A200122_123111_automoto_fdv 

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/proc-jasne-led-svetlomety-oslnuji-vyrobci-daji-vic-na-vzhled/r~73c2d1980f6911ea8d520cc47ab5f122/

Naše světla

Zobrazit vše

Máš nějaký náš produkt? Označ @autavestylu na Instagramu