Xenon, LED, nebo laser – čemu dát přednost?

Xenon, LED nebo laser? To je oč tu běží. Jaký je mezi těmito typy rozdíl? A který z nich je tedy vhodný právě pro vás?

Xenon

Xenonová žárovka funguje na podobném principu jako neonová trubice, kterou má řada z nás v garáži či sklepě. Princip spočívá v uzavřené trubici naplněné plyny společně s elektrodou na každém konci.

Počet xenonových žárovek na silnicích se obecně zvyšuje – a není divu. Dnes jsou již standardem u mnoha špičkových vozidel, protože dodávají prémiový a velmi stylový vzhled. Xenonové žárovky produkují jasnějí a bělejší světlo než žárovky halogenové, navíc mají ve srovnání s nimi delší životnost. Tyto žárovky mívají nejčastěji teplotu mezi 4000 K a 6000 K a odhadovaná živostnost činí asi 2500 hodin.

Mezi negativa pak patří náklady, které jsou vyšší než u halogenových žárovek, zároveň je třeba počítat s tím, že trvá několik sekund, než žárovky dosáhnou plného jasu.

Xenon svícení

 

LED

Druhou variantou jsou pak LED žárovky. Jejich velkou výhodou je fakt, že k fungování vyžadují velmi nízké množství energie (zvláště ve srovnání s klasickou halogenovou žárovkou), velkým plusem je i dlouhá životnost. Dá se totiž říci, že LED diody nemají žádné části, které by se časem opotřebovaly. Některé naše modely, jakými jsou například Super power LED výbojky D1S model M11, mají výdrž až neuvěřitelných 80 000 hodin. Odhadovaná teplota barev je podobná jako u xenonových žárovek – setkat se tak můžeme s teplou bílou (4300 K) i sněhově bílou (6000 K). Podívejte se, kdy jakou z těchto barevných teplot zvolit.

Opět je však třeba počítat s vyššími náklady než u halogenových žárovek.

LED svícení

 

Laser

Poslední technologii představuje laser. V současné době je právě laser poměrně aktuálním tématem v oblasti automobilového osvětlení a někteří výrobci usilovně pracují na tom, aby se staly laserové světlomety skutečností. Proč? Světlomety by měly mít opravdu velmi nízkou spotřebu energie, zároveň by také měly vytvářet velmi silný světelný paprsek. Zní to skvěle? Ano... ale i laser má svá negativa.

 

 

Mezi jednu z nevýhod lze zařadit především fakt, že tato technologie produkuje velké množství tepla. S tím se pojí fakt, že použití takového svícení by vyžadovalo chlazení. To by tedy znamenalo nutnost úpravy světlometů. Dalším potenciálním negativem je cena – dá se předpokládat, že laserová technologie by byla výrazně dražším řešením, než předchozí 2 možnosti.

Co je tedy ideál?

Asi tušíte, že jednoduchou odpověď pro vás v tomto případě nemáme. Každá z možností má svá negativa i pozitiva, záleží tedy na každém z nás, co preferujeme. Navíc nesmíme zapomenout na to, že jsou pořád ve hře halogenové žárovky.

 

Seznam použitých zdrojů:

Battle-of-the-headlights-halogen-vs-xenon-vs-led. Https://www.autoevolution.com [online]. [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: https://www.autoevolution.com/news/battle-of-the-headlights-halogen-vs-xenon-vs-led-26530.html

CONBOY, John. Headlights-halogen-xenon-led-laser-conversion-kits. Www.powerbulbs.com [online]. 2020, 1st November 2020 [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: https://www.powerbulbs.com/eu/blog/2016/03/headlights-halogen-xenon-led-laser-conversion-kits

Laser Headlights vs. LED Headlights. Lightheadz.com [online]. 2018, August 25th, 2018 [cit. 2021-03-05]. Dostupné z: https://lightheadz.com/laser-headlights-vs-led-headlights/

 

 

 

Naše světla

Zobrazit vše

Máš nějaký náš produkt? Označ @autavestylu na Instagramu